زمان جاری : یکشنبه 17 تیر 1403 - 9:47 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 106
نویسنده پیام
admin آفلاین


ارسال‌ها : 163
عضویت: 31 /3 /1391
محل زندگی: اشنویه
سن: 19
شناسه یاهو: samansam2020@yahoo.com
تشکرها : 5
تشکر شده : 5
ياد بگيريد در لحظه زندگي کنيد

                               

در اين دوره و زمان که آينده مي تواند نگران کننده به نظر برسد، سعي داريم يا به گذشته پناه ببريم و يا خود را به سمت آينده پرتاب کنيم.

براي آنکه زندگي حقيقي مان را تجربه کنيم، رها شدن د ر لحظه حال مي تواند ما را در بهتر زيستن ياري دهد. پزشک آمريکايي، ريچارد موس، نويسنده کتاب چرخه وجود دلايل زندگي کردن در زمان حال را توضيح داده و راهکار هاي مهمي براي رسيدن به آن ارائه مي دهد.

کتاب چرخه وجود که به کشف قدرت آگاهي مي پردازد 2 محور اساسي در ضمير انسان را مورد بررسي قرار مي دهد؛ يکي محور زمان که در يک قطب آن گذشته و در قطب ديگرش آينده قرار دارد و ديگري محور ضمير است که در يک قطب آن خود فرد و در قطب ديگرش ديگران قرار دارند. احساساتتان به شما نشان مي دهند که ذهنتان به کدام سمت حرکت کرده است.

اضطراب، نگراني و اميد، نشانگر آن است که ذهنتان به «آينده» رفته است. غم، افسوس و يا احساس گناه به معناي آن است که ذهنتان به «گذشته» رفته است.

غبطه، حسادت، جريحه دار شدن، سرخوردگي و خشم، حاکي از آن است که ذهن متوجه «ديگران» شده است. افکار گوناگوني که در مورد خودتان داريد مثل تحقير کردن و يا برعکس بزرگ پنداشتن خود بدان معناست که در حيطه «خود» قدم گذاشته ايد.

از صبح نرخ بورس را براي آينده به دقت بررسي مي کنيم، هنگام ظهر، گفته هاي رئيس مان در جلسه را مرتباً به ذهن مي آوريم... و حالا حقيقتاً بين آينده اي نامعلوم و گذشته اي که تمام شده گير کرده ايم. در نتيجه در حالي که افکار به شدت ذهنمان را به خود مشغول داشته اند، مدام از زمان حال، تنها حقيقت ارزشمند زندگيمان مي گريزيم، زيرا ديروز گذشته و فردا روز ديگري است.

د کتر ريچارد موس مفهوم زمان حال و اهميت حفظ ارتباط با آن را برايمان توضيح مي دهد.

زند گي همين حالا و همين جا!

لحظه حال نه تنها درمان عوامل تهديد کننده اي چون استرس، خستگي مفرط و بي حالي است بلکه اين امکان را فراهم مي سازد تا به خود بياييم و به زندگيمان جهت مي بخشد. زندگي کردن در زمان حال، از اصول فلسفي خرد باستان، راهکار اساسي آيين بودا و هدف اصلي روان شناسي نوين به شمار مي رود، راه و روشي که با به کارگيري آن در زندگي روزانه مي توان مانع از آن شد تا به حواشي زندگي بپردازيم.

بنا به گفته ريچارد موس «لحظه حال را با قضاوت کردن در مورد خودمان، اطرافيانمان و چيزهايي که در ذهنمان مي بافيم خراب مي کنيم.» اين گرايش طبيعي، ما را از دسترسي به ماهيت حقيقي درونمان و کيفيت مطلوبي از زندگي که همگي در آرزوي آن هستيم باز مي دارد.

تنها يک چيز در يک زمان

«چه زماني به خودتان اجازه داده ايد که از ديدن قطره اي باران روي شيشه پنجره و يا لبخند فردي که دوستش داريد به وجد بياييد؟» بي ترديد مدت زمان زيادي است که اين عمل را انجام نداده ايد، چون در زمان حال تمرکز نداريد. فراتر از زمان حرکت مي کنيد و کاملاً حق داريد که در يک زمان چندين عمل را با هم انجام دهيد.

آيا براي شستن ظرف ها، دندان ها و زماني که در کنار همسرمان هستيم، رمز موفقيت در اين است که در آن لحظات به چيز ديگري فکر نکنيم؟

تجربه چند احساس در يک زمان، بدان معناست که در حالي که به صدايي گوش مي دهي ، عطر و يا بوي چيزي را نيز استشمام مي کنيد و در اين هنگام تمرکز روي يک حس خوشايند مي تواند به شما کمک کند. در اين حالت، حواستان کمتر پرت مي شود، در حالت ثابت تري قرار داريد و ذهنتان کمتر به وقايع بيرون سرک مي کشد.

خروج از فکر منطقي

به گفته د کتر ريچارد موس«در دوره اي زندگي مي کنيم که به ماهيت عقل و خرد پي برده ايم، اما ماهيت روح و خودآگاهي چه مي شود؟»

اگر با دقت بيشتري به آن بنگريم، به اين واقعيت پي مي بريم که به شدت گرفتار و يا حتي ذهنمان درگير سازمان دهي، اداره کردن و طرح ريزي مسائل گوناگوني است و با اين حال دچار استرس و خستگي مفرط هستيم؛ نشانه اي که شايد بيشتر بايد به آن توجه کنيم!

ريچارد موس معتقد است زماني که تفکر ذهنتان را به خود مشغول داشته است، بگذاريد لذت و شوق همراه شدن با زندگي، شما را در بر گيرد.

مثلاً مي توانيد از عشقي که کودکتان نسبت به شما ابراز مي کند، از تابش نور خورشيد و... لذت ببريد. به عقيده او، «تجربه کردن «لحظه» فضايي دروني مي گشايد که در آن شکل ديگري از هوش، متفاوت با فکر منطقي و يا درک ذهني که مي شناسيم، به وجود مي آورد.»

به جاي آنکه پشت سرهم اعصابتان را خرد کنيد، تکيه بر زمان حال، اين امکان را فراهم مي سازد تا خود را مملو از انرژي نگه داريد و سبب مي شود تا راه حل هايي که به آنها فکر نکرده ايد پيش رويتان قرار گيرند.

مطمئناً هيچ چيز نمي تواند ذهنتان را از به اجرا درآوردن اين عقيده که به تازگي شکل گرفته، باز دارد.

هنر تمرکز کردن

گاه سنگيني بار خاطرات گذشته مانع از آن مي شود تا در زمان حال زندگي کنيم. سناريو هاي تکراري اي که با حرص و ولع وارد ذهنمان مي کنيم حاکي از آن است که برخي از وقايعي که نتوانسته ايم به خوبي با آنها کنار بياييم، وارد زندگي کنوني مان مي شوند. مثلاً بدون اينکه متوجه باشيد زماني که صحنه اي از حسادت را جلوي چشمانتان مي آوريد، نيمي از ذهنتان گيج و منگ مي شود.

به گفته ريچارد موس اين حالت زماني روي مي دهد که احساس خطر مي کنيد و افکاري چون «نمي توانم به او اعتماد کنم و ترجيح مي دهم که از هم جدا شويم» را در ذهنتان روي هم انباشته مي کنيد.

وي پيشنهاد مي دهد براي دور نگه داشتن گذشته اي که ذهنتان را منحرف مي کند، توجهتان را روي زمان حال، که همچنان آن را هنر تمرکز کردن مي نامد، معطوف کنيد.

«احساس کنيد در کنار فردي که دوستش داريد هستيد، به نرمي نفس مي کشيد، قلبتان مي تپد، و بيشتر روي علائمي که علاقه او نسبت به شما را تاييد مي کند توجه مي کنيد.»

به اين ترتيب با مديريت افکارتان مي توانيد بهتر تمرکز داشته و در زمان حال و تنها با حقيقت موجود زندگي کنيد.


یکشنبه 29 مرداد 1391 - 11:14
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :