زمان جاری : یکشنبه 17 تیر 1403 - 10:37 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم



ارسال پاسخ
تعداد بازدید 61
نویسنده پیام
admin آفلاین


ارسال‌ها : 163
عضویت: 31 /3 /1391
محل زندگی: اشنویه
سن: 19
شناسه یاهو: samansam2020@yahoo.com
تشکرها : 5
تشکر شده : 5
خودتان را با نوجوانتان درگیر کنید !

                                                              

جنبش و پویایی هر خانواده*ای با ورود یک کودک به دوران نوجوانی تغییر می*کند. توانایی برقراری ارتباط مؤثر با نوجوانان می*تواند از بسیاری از مشکلات پیچیده جلوگیری کند .

شما نمی*توانید نوجوان*تان را مجبور کنید که رفتار خوبی داشته باشد و تصمیمات درست و بجایی بگیرد اما می*توانید خودتان را در سطوح مختلفی از زندگی**اش درگیر* سازید و به*عنوان یک خانواده از شما انتظار می*رود و در واقع نوجوان*تان از شما انتظار دارد که در سطوح مختلف زندگی**اش او را زیر نظر داشته باشید و راهنمایی کنید.

بنابراین شما هنوز هم می*توانیدتأثیراتی روی نوجوان*تان داشته باشید اما زیاد کنترل شده نیست. این قضیه در مورد یک بچه 2ساله درست است و حتی در مورد نوجوانانی که برای به دست آوردن استقلال و احترام در حال کشمکش هستند، بیشتر صدق می*کند. نقش شما در مدیریت فرزندتان، فقط در سطوح مختلفی از زندگی تغییر می*کند.

هم*اکنون شما می*توانید با همفکری و مشورت، ارائه و پیشنهاد دادن توصیه*ها و نصایح مفید، امید داشته باشید که آنچه به*عنوان خانواده در ذهن فرزندتان است، یک اثر مثبت بر چگونگی تصمیم*گیری*هایش خواهد داشت.

تغییر جهت دادن در برقراری ارتباط با نوجوانی که هیچ*گاه طعم آزادی و استقلال را نچشیده، اعتماد و اطمینانی است که فرزندتان با دانشی که شما به او آموخته*اید، به دست آورده است اما تحقیر شدن و مورد بی*اعتنایی قرار گرفتن، در تصمیم*گیری برای برقراری ارتباط، بسیار مؤثرتر و مهم*تر است. در این بخش از نوشتار برآنیم تا نکاتی را برای کمک به برقراری ارتباط باز و یک ارتباط سالم با نوجوانان*تان، مطرح کنیم.

همفکری و مشورت، باعث اداره کردن و با موفقیت انجام دادن کارها نمی*شود: شما هنوز هم می*توانید با در دسترس قراردادن خود و از سر گرفتن تشویق**ها و دلگرمی دادن*ها در زمان*های خاص و ویژه، آن هم تنها با فرزندتان و به*عنوان بخشی از یک خانواده، خودتان را با زندگی فرزندان*تان درگیر کنید و مطمئن باشید که به تنهایی هم از عهده انجام این کارها برمی*آیید و نیازی به همفکری و مشورت با دیگران ندارید. به فرزندان*تان این اجازه را بدهید که برای کمک گرفتن در هر کاری، فقط و فقط به*خود شما رجوع کنند.

آنها را تشویق کنید: همیشه سعی کنید در زندگی*تان و به خصوص برای فرزندان*تان مدیری باشید که برای هر کار مثبتی که انجام می*دهند، هر چند کوچک و کم*ارزش باشد، آنها را مورد تشویق قرار دهید.

به فرزندان*تان بگویید، هنگامی که آنها تصمیم درست و خوبی اتخاذ می*کنند، شما به*وجود آنها افتخار می*کنید و سرشار از احساس غرور می*شوید و همچنین به آنها فرصت دهید تا بدانند هنوز هم آنها برایتان اهمیت دارند. با گفتار و رفتارتان به آنها بفهمانید که همیشه برای شما مهم و با*ارزش هستند.

ترکیب و ساختار: اگر چه نوجوانان می*خواهند که استقلال و آزادی داشته باشند اما مهم این است که ساختار، حد و مرز، نتیجه و پیامد کارهای*شان را مورد توجه قرار دهند و به*گونه*ای استقلال داشته باشند که حد و مرزشان را بدانند و ترکیب و ساختار خانوادگی و تربیتی*شان را سالم و کامل نگه دارند. شما هنوز هم والدین آنها هستید و نوجوانان نیز هنوز هم از بعضی نظم و ترتیب*ها در تصمیم*گیری*های خانواده*شان، قدردانی می*کنند.

داشتن ارتباط باز و ثمر بخش، یکی از مهم*ترین بخش*های خانواده*های مستحکم، استوار و سالم است. ارتباط خانوادگی با انواع دیگر روابط فرق دارد زیرا ارتباط خانوادگی، ارتباطی است که به بخشی از کل خانواده که قابلیت رشد و توسعه و گسترش دارد، ضمیمه و پیوست شده است. خانواده، قدرت ایجاد فضایی از عشق و محبت را داراست؛ مکانی که هر یک از اعضای خانواده می*تواند به*صورت کاملا آزاد و بی*پرده، عشق و محبت و قدردانی**اش را نسبت به دیگری بیان کند.

راهکارها و نکاتی که در زیر بیان می*شود، می*تواند در مواقعی که با فرزند نوجوان*تان سر و کار دارید، به دردتان بخورد و بسیاری از مشکلات*تان را در این رابطه حل کند:

روی فردی که با آن در ارتباط هستید، تمرکز و توجه داشته باشید: با هر کسی در یک حالت مشابه یا در یک سطح مشابه ارتباط برقرار نکنید. فرزندان و والدین هر کدام مهارت*های متفاوتی دارند و این موضوع بسیار حائز اهمیت است که همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که شما والدین گرامی باید به صحبت*هایی که فرزندان*تان بیان می*کنند، به دقت گوش دهید.

زمانی که درباره موضوعات و مسائل بیهوده صحبت می*کنند، به بلوغ سنی آنها توجه داشته باشید و میزان سن آنها را در نظر بگیرید. نکته*ای که می*توان از آن استفاده کرد، ممکن است خوب کار کردن و وقت گذاشتن برای فرزند بزرگ*تر باشد، درصورتی که ملاحظه کردید نوجوان 13ساله*تان هرگز به کارهای خوبی که برای او انجام داده و می*دهید، هیچ*گونه پاسخ یا واکنشی از خود نشان نداد یا نمی*دهد. این زمانی است که شما واقعا نیاز دارید تا با تلاش و کوشش بسیار، راهی درست برای رسیدن به فرزندتان را بیابید.

قاطع و مطمئن باقی بمانید: زمانی که عواطف و احساسات در جریان مشاجرات خانوادگی از بین می*رود و ممکن است شرایط دشواری ایجاد شود، این موضوع حائز اهمیت است که راه حل اختلافات را جهت*یابی کرده و به سمت معینی راهنمایی کنید، خصوصا هنگامی که با موقعیت*های مایوس*کننده و بی*اثر مواجه می*شوید.

ارتباط*های خانوادگی غمگین و ناخشنود، اغلب نتیجه الگوهای ارتباطی مایوس و دلسرد کننده، کم بازده و بی*کفایت هستند. با روی باز و خیلی راحت و صمیمی با یکدیگر گفت *و گو کرده و یکدیگر را مورد تشویق قرار دهید تا فرزندان*تان بتوانند صحبت*هایشان را بدون ترس از اینکه بین گفته*هایشان وقفه ایجاد کنید یا آنها را مورد انتقاد و نکوهش قرار دهید، به اتمام برسانند و حرف های*شان را کامل بیان کنند.

بر قدرت و نیروی خود، تمرکز کنید: ارتباط پیاپی، باز و مستقیم، پایه و بنیانی برای یک خانواده استوار، محکم و سالم است. خانواده*هایی که از مهارت*های ارتباطی*شان استفاده می*کنند، توانایی بیشتری برای حل مشکلات*شان داشته و همچنین گرایش و تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط مفید و ثمربخش با یکدیگر دارند.

ارتباط پیوسته و مکرر: خانواده*هایی که وقت*شان را با یکدیگر سپری می*کنند، بیشتر دوست دارند که به معنای واقعی کلمه نسبت به یکدیگر تعهد داشته و برای یکدیگر مثمرثمر واقع شوند. در سبک زندگی پرمشغله*مان، گاهی اوقات همه ما فراموش می*کنیم که کمبود و وقت نگذاشتن برای یکدیگر می*تواند یک سری مشاجرات و درگیری*های دیگری را به مشکلات قبلی اضافه کند. در اتومبیل با یکدیگر صحبت کنید، شام را با هم صرف کنید و یا در برنامه*ریزی*های خانوادگی*تان برای یکدیگر وقت اختصاص دهید. بنابراین شما می*توانید مقداری از وقت مورد نیازتان را برای تمرین مهارت*های ارتباطی*تان در نظر بگیرید.

امیدواریم که از نکات و راهکارهای مفیدی که در بالا ذکر شد به*نحو احسن استفاده کنید و نتایج درخشان این نکات کلیدی را در لحظه*لحظه زندگی*تان مشاهده کنید.


شنبه 28 مرداد 1391 - 20:27
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ
پرش به انجمن :